Sınıflar bir nesnenin özelliklerini alarak, bu nesnenin
özelliklerine sonradan ulaşmamızı sağlarlar. Sınıflarımıza her yerden ulaşmak
istiyorsak “public” yazarız. Sınıfın özelliklerine heryerden ulaşmak
istemiyorsak ise “private” yazarız. Birde bunlara ek olarak “protected”
yazabiliriz sınıflarımızın başına, bu ise şu anlama geliyor; sadece o sınıfın
nesnelerine ulaşmamıza izin verir.
Örnek sınıf oluşturma; (sınıflarımız class komutu ile
başlar)
Class isciler
{
String Adi;
String Soyadi;
İnt yasi;
String departmani;
}
Bizler bu sınıfımızda tutulacak ve türetilecek nesneleri
yazıyoruz. Bu sınıflar bize şu kolaylığı sağlıyor. Örneğin yukarıdaki sınıftan
yola çıkarsak, bir fabrikadaki işçilerle ilgili bilgileri tutacağız. Bizim 50
işçimiz olsun. Eğer biz sınıf üretmeseydik 50 işçi için tek tek 50 tane string
tipinde ad değişkeni belirleyeceğiz, 50 tane soyadi, 50 tane yaş ve 50 tane departman
değişkeni belirlemek zorunda kalacaktık.
Örnek Uygulama; yukarıdaki yazdığım sınıfla yeni nesneler
türeteceğim. Yani yukardaki bilgileri kullanarak, yeni işçiler türetip
yukarıdaki adı,soyadı,yas ve departmanını türettiğimiz nesneye atayacağım;
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
isciler isci1 = new isciler();
isci1.Adi = "ahmet";
isci1.Soyadi = "mehmet";
isci1.Yasi = 32;
isci1.Departmani = "teknik servis";
//ikinci
bir işçi türetmen için yine sınıfımızdan yeni bir nesne oluşturuyoruz
isciler isci2 = new isciler();
isci2.Adi = "mehmet";
isci2.Soyadi = "ahmet";
isci2.Yasi = 36;
isci2.Departmani = "dokumhane";
textBox1.Text = isci1.Adi + "-" +
isci2.Adi;
}
}
class isciler
{
public string Adi;
public string Soyadi;
public int Yasi;
public String Departmani;
}
Kod Açıklaması: Öncelikle isciler sınıfındaki
değişkenlere ulaşabilmemiz için başlarına public yazmalıyız. Yazmazsak bu
sınıfın değişkenlerine ulaşamayız.
Sonrasında o sınıftan yeni nesneler türetmemiz için;
isciler isci1 = new isciler();
kodunu kullanırız. Böylece işçiler sınıfındaki
değişkenlere ulaşıp bunları yeni nesnelere atayabiliriz.
Artık isciler sınıfındaki değişkenleri yeni nesnemize
atayabiliriz.
isci1.Adi
= "ahmet";
isci1.Soyadi = "mehmet";
isci1.Yasi = 32;
isci1.Departmani = "teknik servis";
Tek yapmamız gereken isciler sınıfından türettiğimiz
nesnenin ismi.sınıftan ulaşmak istediğimiz değişkenin ismi
Biz bu sınıftan istediğimiz kadar nesne üretebiliriz.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder